با اجرای پروژه انطباق موتور با محصول، سورن فاز 2 با موتور توربوشارژ بنزینی ای اف 7 تولید خواهد شد.

به گزارش ایكوپرس، حمید رضا حاجی اسماعیلی مجری پروژه توربوشارژ در مركز تحقیقات ایران خودرو با اعلام این خبر گفت: پروژه انطباق موتور توربوشارژ با سورن فاز 2، از دو ماه پیش شروع شده و علاوه بر بدنه خودرو، سیستم های اصلی آن مانند خنك كاری، برق، تعلیق و ترمز تقویت خواهد شد.

وی كالیبراسیون های مختلف موتوری و خودرویی را از جمله تغییرات اعمال شده در سورن فاز 2 برای انطباق با موتور توربوشارژ ذكر كرد و گفت: ای اف 7 توربوشارژ قوی ترین موتور ایران خودرو است كه هم زمان با نسخه معمولی این موتور، در شركت تحقیقات موتور ایران خودرو طراحی و تولید شده است.

حاجی اسماعیلی، برخورداری از سیستم ای. اس. پی. را كه جدیدتر و مدرن تر از ای. بی. اس. است، از جمله ویژگی های سورن عنوان كرد و گفت: سورن بهترین برند ایران خودرو به شمار می رود و از همین رو برای موتور توربوشارژ، انتخاب شده است.

مدیر پروژه توربوشارژ مركز تحقیقات ایران خودرو افزود: ای. بی. اس.، تنها در هنگام ترمز گیری عمل می كند، اما ای. اس. پی. electronic stability program ، علاوه بر ترمز گیری، در حالت شتاب گیری نیز عمل می كند؛ یعنی به هنگام بروز موانع خاص در جاده، در سرعت های بالا، پایداری خودرو را با فرمان دادن حفظ می كند.

حاجی اسماعیلی افزود: به واسطه نصب موتور توربوشارژ، برخی قطعات خودرو از نظر جانمایی یا افزایش ظرفیت عملكردی تغییر می كند و یك سری قطعات در سیستم خنك كاری، مانند اینتر كولر یا اسپویلر روی درب صندوق عقب كاملا جدید هستند.

وی توربوشارژر یا توربو یونیت را مهم ترین بخش این موتور دانست و گفت: ماكزیمم سرعت، تنها شاخص موثر در این محصول نیست؛ بلكه شتاب بالای آن، مورد توجه علاقه مندان است.

مدیر پروژه توربوشارژ مركز تحقیقات، یادآور شد: موتور توربوشارژ ای اف 7 ، با حجم 1700 سی سی، از عملكرد و مشخصاتی برابر با یك موتور دو لیتری روز، برخوردار است؛ در حالی كه مصرف سوخت آن كم تر است.

وی با بیان این كه در حال حاضر پروژه گیربكس اتوماتیك نیز در مركز تحقیقات ایران خودرو در دست اجرا است، افزود: موتور توربوشارژ قابلیت نصب بر روی گیربكس اتوماتیك را هم دارا است، در عین حال، به دلیل مشخصات گشتاور و قدرت، از محدودیت های شتاب گیری خودروهای دنده اتوماتیك، عاری خواهد بود.

حاجی اسماعیلی، كسب دانش فنی قطعه سازی را از جمله دستاوردهای پروژه توربوشارژ دانست و گفت: در مجموع نزدیك به صد قطعه موتوری و خودرویی در این پروژه وجود دارد و در مورد قطعات اصلی، سازندگان كارگاه ها را شروع كرده اند.

وی اظهار داشت: در مورد قطعاتی مانند ای. اس. پی. و توربویونیت، برای نخستین بار است كه قطعه سازان ایرانی فعال می شوند.

مدیر پروژه توربوشارژ مركز تحقیقات ایران خودرو، با اشاره به این كه پروژه توربوشارژ در نیمه شهریور ماه گذشته، در ستاد سیاست گذاری پروژه های ایران خودرو تعریف شده، گفت: تا به حال چندین پروژه انطباق موتور با خودرو به انجام رسیده، اما این مورد، به دلیل جدید بودن موتور، یك جایگاه ویژه دارد.

شایان ذكر است: توان موتور ای اف 7 توربوشارژ، 155 اسب در دور 5500 و حجم آن، 1648 سی سی است . این موتور 16 سوپاپ ، از گشتاور 215 نیوتن متر برخوردار است، مصرف سوخت آن، 2/7 لیتر در 100 کیلومتر است و استاندارد یورو 4 را تامین می کند.

شتاب صفر تا صد سمند 9 / 12 ثانیه است، ولی در سورن با موتور توربوشارژ، انتظار می رود، این میزان، 5 / 9 ثانیه باشد. هم چنین بر اساس برنامه زمان بندی، در نیمه سال آینده تولید انبوه سورن با موتور توربوشارژ آغاز می شود.

منبع: http://www.ikcopress.com/FA/News.aspx?docID=10187