به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن قطعه سازان گفت : وجود سورس های متعدد قطعه سازی در هر محصول جدیدی ، مانع از ورود به عمق ساخت داخل شده و سرمایه گذاری در حوزه قطعه سازی را غیر قابل توجیه می نماید.

ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به اهمیت تیراژ اقتصادی تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی افزود : در تولید خودروهای جدید که بیشترین مخاطب آنها قشر کم درامد هستند باید تیراژ تولید حداقل بالای ۲۰۰ هزار دستگاه باشد ضمن اینکه در این راستا باید تعداد سورس های قطعه سازی به حداقل کاهش یابد تا بستری برای ورود قطعه سازان ایرانی به عمق ساخت داخل فراهم شود.

وی با اشاره به ارتباط بسیار مهم و معنی دار ساخت داخل با تیراژ تولید اظهار داشت : در صورتی که تیراژ تولید وجود داشته باشد مطمئنا قطعه سازان ایرانی می توانند به عمق ساخت داخل دست یابند مطمئنا با تیراژهای کمتر از ۳۰ هزار دستگاه ، ساخت داخل مفهوم نخواهد داشت چرا که قیمت تمام شده به میزانی بالا می رود که برای خودروساز بسیار مناسب تر خواهد بود که سراغ واردات برود.

وی گفت : در صورتی که چنین رویه ای دنبال نشود مسلما به هدفی که رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی دنبال می نمایند و تاکیدات رئیس جمهور و وزیر صنعت و معدن در زمینه توسعه سهم بازار و برنامه ای که در این راستا تدوین شده ، نخواهیم رسید از این رو ابتدا باید تیراژ اقتصادی در تولید رعایت گردیده ضمن اینکه سورس هایی که در داخل تامین کننده قطعات هستند نباید متنوع و متعدد باشند.

سخنگوی شورای سیاست گذاری خودرو همچنین با توجه به موضوع پر چالش قیمت خودرو و ادامه رکود در بازار گفت : باید قیمت گذاری خودرو به خودروسازان واگذار شود تا در یک فضای رقابتی قیمت ها تعیین شود و شرکتها نیز با توجه به اهمیت دستیابی به سهم بازار ، قیمت ها را کاهش دهد.

قربانی با تاکید بر اینکه برای رفع رکود باید قیمت خودرو به خودروسازان واگذار شود ، خاطر نشان کرد : پیشنهاد می شود در شرایط فعلی بازار خودرو سیستم بانکی کشور مانند تمام سیستم های بانکی دنیا عمل نمایند همچنین لیزینگ ها فعال شده و تسهیلاتی را در اختیار مشتریان قرار دهند تا متقاضیان با بهره های کم ، اقدام به خرید نمایند.

وی تصریح کرد : در صورتی که موانع تولید مانند سیستم مالیاتی غیر منطقی ، مساله مالیات بر ارزش افزوده و همچنین تامین های اجتماعی اصلاح شود به نظر می رسد هم مشتری رغبت به خرید پیدا می کند و هم خودروساز به دنبال مباحث رقابتی خواهد رفت ضمن اینکه در حوزه کلان اقتصاد کشور با توجه به نقش مهم صنعت خودرو در رفاه عمومی و تاثیر آن بر رشد اقتصادی ، مسلما اقتصاد کشور نیز از مزیت های این صنعت بهره مند خواهد شد.