گروه بهمن به فروش می‌رسد

فروش ۶۲/۵ درصد گروه خودروسازی بهمن، شاید مهم‌ترین رویداد خودرویی هفته جاری بود؛ خبری که فقط در یک آگهی مزایده فروش سهام در یکی از روزنامه‌های کشور منتشر شد و از زبان هیچ یک از مسئولان این شرکت بیان نشد.

اما حالا مدیرعامل بهمن موتور امیدوار است که حضور سهامدار جدید موجب تقویت شود و نه تضعیف. شرکت افق نیلی خلیج فارس (سهامی خاص)، شرکتی شبه دولتی و مالک بیشترین درصد از سهام این گروه، اعلام کرد که به‌صورت یکجا همه سهم ۶۲/۵ درصدی خود را به فروش می‌رساند.این آگهی درست چند روز پس از سخنان رئیس‌جمهور در سومین همایش بین‌المللی خودرو، که بر خصوصی‌سازی کامل صنعت خودرو تاکید داشت، منتشر شد. گرچه از چند ماه پیش زمزمه‌های غیر‌رسمی از فروش گروه بهمن به گوش می‌رسید، اما شکل قانونی گرفتن این زمزمه نشانه‌های خوبی را برای صنعت خودرو در پی دارد.به گزارش کارزنیوز به نقل از فرصت امروز ، حمیدرضا داوود زاده، مدیرعامل شرکت بهمن موتور، در این زمینه می‌گوید: «برای فروش این سهام، متقاضیان درخواست خود را ارائه کرده‌اند که همگی داخلی هستند.»او در پاسخ به اینکه آیا مزدا تمایلی برای خرید این سهام نداشته است، اظهار می‌کند: «تاکنون که این شرکت چیزی در این زمینه نگفته است.» داوودزاده در حاشیه بازدید خبرنگاران از شرکت بهمن‌موتور، از برنامه‌های آتی این شرکت سخن گفت. حالا اما با فروش سهام طبیعتا برنامه‌های این شرکت نیز تحت تاثیر مدیریت جدید تغییر خواهد کرد.

مدیرعامل بهمن موتور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چگونه با وجود این تغییر می‌توان از برنامه‌های آینده صحبت کرد؟ بیان می‌کند: «ما برنامه‌ریزی‌های خودمان را داریم و براساس چشم‌اندازی که پیش‌بینی کرده‌ایم، پیش خواهیم رفت و قطعا وجود خریدار جدید موجب تقویت خواهد شد و نه تضعیف.» گروه خودروسازی بهمن، یکی از بخش‌های خصوصی خوشنام و قدرتمند در صنعت خودروی ایران به شمار می‌رود؛ شرکتی که با برندهای ژاپنی خوشنام همکاری داشته و به تازگی نیز با بزرگ‌ترین خودروساز چین یعنی شرکت FAW همکاری خود را آغاز کرده است. حالا این پرسش مطرح است که فروش سهام این گروه موجب چه تحولاتی خواهد شد؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در این زمینه  می‌گوید: ‌«گروه بهمن، مجموعه پرارزش از برندهای ژاپنی پرفروشی را در خود دارد که می‌تواند گزینه‌ای بسیار جذاب برای بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشد. برند مزدا، هرچند با تیراژ بالا هیچوقت تولید نشد، ولی خودرویی خوشنام از سازنده‌ای ژاپنی است که در حال گسترش سبد محصولات خود است. خدمات پس از فروش این برند، شاید هرگز گسترده نبود، ولی در سطحی قابل قبول ارائه شد.

برند ایسوزو، بیش از نصف سهم بازار خودروهای سبک باری را در اختیار دارد و مصرف‌کننده این قسمت از بازار این ترکیب قیمت، کیفیت و خدمات آن بسیار راضی بوده‌اند. ساخت داخل ایسوزو برخلاف مزدا، درقیاس با سایر خودروهای تجاری در کشور در سطح قابل قبولی است. سازندگان بزرگ قطعه در این گروه به فعالیت مشغول هستند که بخش زیادی از صنایع خودروسازی کشور را تغذیه می‌کنند. به هر صورت شاید گروه‌های داخلی از عهده این خرید بر نیایند و نیازمند شراکت با سرمایه‌گذاران خارجی باشند.»

او ادامه می‌دهد: «خریدار جدید گروه بهمن که می‌تواند معادلات بازار را به‌شدت تغییر دهد، خود نفس واگذاری بسیار اهمیت دارد. پذیرش مجموعه دولت و وابستگان آن به خروج از بنگاه‌داری پدیده‌ای پسندیده هم برای دولت، هم برای مصرف‌کننده و البته برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است و موجب اعتلای صنایع کشور می‌شود.»فروش سهام گروه بهمن در شرایطی رخ می‌دهد که به گفته مدیرعامل بهمن موتور، این شرکت نسبت به سال گذشته رشد تولید ۶۰ درصدی را تجربه می‌کند و برنامه‌های جدی برای آینده دارد. داوودزاده درباره برنامه‌های آینده این شرکت اظهار می‌کند: «پیش‌بینی می‌کنیم برای سال آینده نیز رشد تولید ۴۰ درصدی را داشته باشیم. همچنین در حال مذاکره با چند شرکت خارجی هستیم که البته هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.»او درباره روند ادامه همکاری با برندهای ژاپنی نیز تصریح می‌کند: «در حال مذاکره با مزدا و ایسوزو برای تولید محصولات جدید هستیم.»

به هرحال گروه خودروسازی بهمن، در مقیاس شرکت‌های خودروسازی فعال بخش خصوصی، یک خودروسازی چابک محسوب می‌شود. گرچه خیلی هم نمی‌توان واژه خصوصی را درباره این خودروسازی به کار برد اما امید می‌رود با فروش سهام این شرکت به بخش خصوصی واقعی و با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های قدرتمند این شرکت، این خودروسازی چابک‌تر شده و تحولی در معادلات بازار خودرو ایجاد کند.