مهمترین فاکتورها در انتخاب تایر:
زمانی که بحث بر سر بررسی سلامت تایر مطرح می‌شود برخی نکات حیاتی در اولویت بررسی قرار می‌گیرند. این نکات هرچند ساده و کم ‌اهمیت به نظر می‌رسند اما در دراز مدت تاثیر ملموسی بر سلامت سرنشینان و خودرو، مصرف سوخت، ضریب ایمنی و … می‌گذارند. از این رو توصیه می‌شود به هنگام خرید و یا استفاده از تایر این نکات را همواره به خاطر داشته باشید.
– تاریخ تولید: شاید برای خیلی از افراد هنوز هم عجیب باشد که چرا تایر تاریخ تولید دارد. حقیقت آن‌جا است که تایر‌ها از ترکیب مواد اولیه نفتی، گیاهی، روغنی و الیافی تشکیل می‌شوند که ویژگی منحصر به فرد تایر را به آن می‌بخشند. این ویژگی‌های منحصر به فرد تا زمان حفظ پایداری و انسجام مواد اولیه به کار رفته در ساخت تایر پابرجا خواهد ماند و به بیان ساده‌تر تایر تا زمانی ویژگی‌های خود را حفظ می‌کند که مواد اولیه تشکیل دهنده آن خاصیت خود را از دست نداده باشند. گذر زمان موجب تحلیل رفتن ویژگی‌های خاص مواد اولیه روغنی و نفتی و هم چنین الیافی موجود در تایر شده و با افزایش و کاهش دما هوا، برخورد رطوبت و مواد خورنده و همچنین نحوه استفاده تاثیر مستقیمی بر افزایش یا کاهش سرعت این تحلیل دارد. از این رو حتی اگر تایر کاملا نو باشد و هرگز بر روی هیچ خودرویی استفاده نشده باشد؛ براساس قوانین و فاکتورهای تولید صنعت تایر؛ عمر مفید یک تایر کاملا نو نیز حداکثر تا ۵ سال است. اگرچه تایرهای ده ساله ساخت برندهای شناخته شده و مرغوب هنوز هم کار می‌کنند اما ضریب ایمنی آن‌ها بسیار کم‌تر از حد استاندارد است و نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.
– سایز مناسب: انتخاب ابعاد مناسب تایر یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ایمنی؛ در درجه اول موثر بر سلامت خودرو است. انتخاب تایر کوچک‌تر یا باریک‌تر موجب عدم پایداری و کوبش سیستم تعلیق خودرو و تحت فشار قرار گرفتن تایر و فرسودگی سریع آن شود. در حالی که استفاده از ابعاد بزرگ‌تر و پهن‌تر نیز می‌توان موجب کوبش سیستم تعلیق و وارد آمدن فشار نامتعارف به سیستم جلوبندی، سیستم هیدرولیک فرمان، شاسی و اتاق خودرو شود. تایر فاق کوتاه نیز می‌تواند موجب سختی سیستم تعلیق و خشکی سواری شود.
– جنس مناسب: تایرها به منظور استفاده در شرایط جوی و محیطی متفاوت با ویژگی‌های انحصاری متفاوتی ساخته می‌شوند که ریشه در میزان متفاوت ترکیبات اولیه یا مواد تشکیل‌دهنده متفاوت و یا طراحی فنی متفاوت آن‌ها دارد. به همین دلیل تایرها بر اساس ویژگی‌های منحصر به خود ویژه تابستان، زمستان، مسیرهای گِلی، بارانی و … تقسیم بندی می‌شوند. بنابر این توصیه می‌شود تا براساس ویژگی‌های محل زندگی خود تایر مناسب را برگزینید در غیر این صورت تاثیر محسوس تایر نامناسب بر عملکرد سیستم ترمز، محصرف سوخت، عملکرد کلی و پایداری خودرو کاملا مشخص خواهد بود.
– طرح آج: بسیاری از افراد برای طرح آج تایر اهمیتی قائل نیستند و جالب آن‌جا است که در حقیقت اهمیت چندانی هم ندارد به شرطی که نخواهید به سراغ رانندگی حرفه‌ای و منحصر به مناطق خاص بروید. به بیان ساده‌تر تازمانی که در شهر چهار فصلی چون تهران بصورت روزمره تردد می‌کنید نوع آج تایر اهمیت چندان زیادی ندارد.
– برند: شاید درست نباشد در توصیه‌های مربوط به انتخاب نوص مناسب تایر بحث برند را پیش بکشیم اما حقیقت این‌جا است که بسیاری از تایرهای بی‌کیفیت داخلی و یا ناشناخته‌های خارجی تجربه ناخوشایندی را برای خریدارانشان برجای گذارده‌اند. صنعت تایر‌سازی نیازمند کارخانجات و تکنولوژی‌ به نسبت پیشرفته و به روز است که در بسیاری از کشورها یافت نشده و یا در مرحله کنترل کیفی توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود. از این رو عیوبی مانند عدم بالانس ابتدایی به دلیل خطا در قالب‌گیری، فرسودگی زودرس به دلیل عدم استفاده از مواد مرغوب اولیه و یا عدم رعایت استاندارد میزان ترکیبات و … از ویژگی‌های این تایرهای بی‌کیفیت است.